Umění vychutnávat život

Autor: Škola paměti Publikováno 16.6.2016

Umění vychutnávat život

Spousta lidí má takový pocit, že životem pouze probíhá. Ráno vstaneme a už to sviští. Máme zpoždění – takže rychle zhltnout snídani, naházet na sebe a na děti oblečení, cestou do práce si nás čeká pěkných pár minut v dopravní zácpě nebo tramvaj narvaná k prasknutí lidmi, kteří se tváří jakoby právě žvýkali citrón. V práci běháme ze schůzky na schůzku, ani nestihneme oběd, večer se jen zhroutíme vyčerpáním do postele a máme pocit, že nám den zmizel před očima. Zdá se vám to povědomé?

Zkuste se na chvíli zastavit a zamyslet se. Vědci na západních univerzitách v poslední době dělají výzkumy tzv. savoring, což by se dalo volně přeložit jako „vychutnávání“. Nejde ale o vychutnávání jídla, ale spíše prožitků. Je to koncept vědomého vychutnávání pozitivních věcí v našem životě a otcem tohoto studia je Fred Bryant z chicagské univerzity. Knížky psychologie často radí, jak se vypořádat s negativními událostmi v našem životě, ale co ty pozitivní? Často je bereme jako samozřejmost, kdežto v těch negativních se rádi tak trochu vrtáme.

Vědci identifikovali pozitivní dopady vychutnávání si pozitivních věcí, mezi které patří například zlepšení vztahů nebo psychického i fyzického zdraví. Definovali několik pravidel „vychutnávání“, my si uvedeme ty, které ve Škole paměti považujeme za nejzásadnější:

Zpomalte a vychutnávejte

Když se budete v nějaké situaci cítit dobře, zkuste zpomalit a vychutnat si ji. Všímejte si pěkných, pozitivních věcí kolem sebe. Hledejte něco hezkého ve zdánlivě obyčejných věcech.

Zkuste se následující týden záměrně soustředit na pozitivní věci ve svém okolí. Dívejte se kolem sebe a cestou do práce hledejte pěkné věci. Rozkvetlá třešeň, roztomilé štěně, příjemná kavárnička…cokoli. Může to ale být i voda stékající z listů stromu nebo brouk, který leze po trávě.

Zbystřete své smysly, vychutnávejte si jídlo, zpomalte a pořádně žvýkejte. Nedívejte se u jídla na televizi a dejte mobil stranou. Můžete zkusit jíst hůlkami, to většinou celý proces dostatečně protáhne ☺. Žvýkejte pomalu a vychutnávejte si všechny chutě. Přivoňte si ke květině nebo ke svíčce. Nastavte tvář sluníčku nebo lehkému větru.

Soustřeďte se na jednu věc

Multitasking je pěkný, ale naše mysl není schopna najednou řešit několik věcí. Děláme je v podstatě postupně a naše koncentrace se tím jen snižuje. Zkuste trochu zkrotit svou „opičí mysl“, která neustále přeskakuje z jedné myšlenky na druhou. Zaměřte se na jednu věc, kterou budete dělat pořádně a prožívat ji naplno. O problémech s koncentrací už jsme se na našem blogu zmínili. Dobrá zpráva je, že i soustředění lze trénovat.

Fanoušci trénování paměti také jistě potvrdí, že používání paměťových technik koncentraci zlepšuje. Při ukládání informací pomocí paměťových technik zkrátka nejde jinak, než se v danou chvíli maximálně koncentrovat na vytvářené mentální háčky.

Udělejte si „mentální fotografii“

Až se budete nacházet v nějakém příjemné situaci, pokuste se vědomě zafixovat tento moment v paměti. Nemusíte hned vytahovat fotoaparát, ale zkuste si udělat něco jako mentální fotografii situace, ve které se nacházíte a cítíte se zrovna dobře. Jak se taková fotka dělá? Můžete se nacházet například na rozkvetlé louce, kde si hrajete s dětmi, ležíte s přítelem nebo se procházíte se psem. Zkuste se podívat kolem sebe, zhluboka se nadechnout, procítit všemi smysly daný moment. Pak zavřete oči a představte si celou scénu jako fotku, kterou si chcete uchovat v paměti.

Sdílejte pozitivní pocity s ostatními

Když se vám něco povede, podělte se o to s ostatními. Pokud se vám někde líbí - na dovolené, na výletě, na příjemné večeři, mluvte o tom se svými blízkými. Ještě více si uvědomíte, že se cítíte dobře a pravděpodobně svou dobrou náladou nakazíte i okolí. Sdílení pozitivních emocí v partnerství či rodině dlouhodobě udržuje a posiluje vzájemné vztahy. Uvolněte trochu svoje emoce, smějte se nebo si někdy jen tak poskočte radostí.

Pochvalte se

Pokud něco zvládnete nebo se vám povede dokončit těžký úkol, pochvalte se. Na konci náročného dne se zbytečně neprobírejte tím negativním, čím jste za den prošli. Hodně lidí si večer lehne a rekapituluje nepříjemné momenty. To ale moc nepřispívá ke kvalitnímu spánku. Zkuste si naopak vzpomenout na hezké věci, které jste ten den prožili a hned se vám bude spát lépe.

Zkuste se občas zamyslet nad tím, jak rychle čas běží.  Život je krátký a hezkých momentů je celá řada, jen je třeba si je více vychutnávat. Občas je dobré se k nim i vracet, připomínat si je nebo si představovat, co pěkného vás čeká v budoucnu. Pokud se „vychutnávání“ stane přirozenou součástí vašeho života, věřte, že se budete určitě cítit lépe!

Diskuse

Buďte první, kdo se podělí o svůj názor!

Přidejte vlastní názor:

Darujte dobrou paměť

Už máte dárky na Vánoce? Máme pro Vás tip - darujte svým blízkým dobrou paměť!

Nejbližší kurzy