Zapomeňte na Alzheimera! 5 základních pravidel

Autor: Jakub Pok Publikováno 16.9.2015 1 komentářů

Zapomeňte na Alzheimera! 5 základních pravidel

Často se setkávám s názorem, že čím je člověk starší, tím se mu hůř učí, méně si toho pamatuje a více zapomíná. Souhlasil bych, kdyby mě mé zkušenosti s trénováním paměti nepřesvědčily o tom, že zvyšující se věk nemusí být pro náš mozek takovou hrozbou, jakou si představujeme. Rád bych vám k tomu pověděl jeden inspirativní příběh z mého kurzu.

Před časem se do Školy paměti přihlásila paní Marie, které bylo 79 let. Paní Marie se nijak netajila svým věkem, naopak. Byla hrdá na to, že ve svých skoro osmdesáti dokáže stihnout více věcí než její vrstevníci. Paní Marie, energická a aktivní, tvrdila, že ve svém věku pravidelně navštěvuje univerzitu třetího věku a před měsícem se začala učit italsky. Ale protože jí učení nešlo tak rychle, jak si představovala, chtěla najít další způsoby, jak zlepšit schopnosti svého mozku.

Viděl jsem, že někteří se shovívavě pousmáli, a snad jsem si i domyslel, že se obávají, aby pro paní Marii nebyl kurz moc složitý a aby se necítila nepříjemně, když nebude stíhat tempo mladších. Pamatujete si ještě na úkol z kurzu, kdy jste si měli zapamatovat všechny země Eurozóny? Nebo si uložit do paměti telefonní čísla pomocí Master systému? Věřte, nebo ne, jedna z nejúspěšnějších při zdolávání úkolů byla paní Marie. A tak ani nebylo divu, že to byla právě ona, které jsem při závěrečné soutěži věnoval vítěznou čokoládu. :-)

Paní Marie sklidila velký potlesk a ve tvářích všech jsem tenkrát poznal něco docela jiného - nefalšovaný a neskrývaný obdiv. „Nekoukám na televizi, každé ráno se projdu se psem a každý týden se naučím padesát nových slovíček. Děkuji za to, že jste mi ukázal, co více můžu dělat pro své psychické zdraví a jakým způsobem trénovat svůj mozek, abych se v devadesáti mohla naučit ne padesát slovíček za týden, ale za den :),” napsala paní Marie do závěrečného hodnocení. S trochou sentimentality můžu říct, že jestli bych si někdy měl nějaké hodnocení zarámovat, bylo by to (snad mi vy ostatní prominete) právě tohle.

Paní Marie totiž pochopila, co dělat, aby se pro vás věk nestal překážkou a abyste i ve čtyřiceti, šedesáti nebo osmdesáti mohli používat svůj mozek jako dvacetiletí. I když to zní trochu jako klišé, na věku v tomto ohledu opravdu nemusí záležet. Pravidelné trénování mozku, přiměřená fyzická aktivita, správná strava a v neposlední řadě aktivní přístup k životu - to vše vám pomůže nejen cítit se lépe, ale především vás ochrání před strašákem jménem Alzheimerova choroba.

Tato obávaná nemoc narušuje kognitivní funkce člověka - jeho myšlení, paměť a úsudek. A je to právě Alzheimer, který nejčastěji způsobuje demenci. Příběh o paní Marii, která si osvojila pár nenáročných, ale velmi efektivních zvyků pro kvalitnější život, jsem vybral, protože 21. září si každoročně připomínáme Mezinárodní den Alzheimerovy choroby.

Abyste i vy mohli za pár let říci, že pro vás věk znamená jen číslo a že vám to pořád myslí, mám pět zásadních tipů pro váš mozek i vaše tělo:

1. Zacvičte si

Podle posledních výzkumů se ukazuje, že nejlepší prevencí Alzheimerovy choroby je fyzická práce. Proto zařaďte do svého režimu pravidelné cvičení, které zvyšuje průtok krve do mozku a celého těla. John Medina ve své knize Pravidla mozku krásně pojednává o tom, že nejsme uzpůsobeni k tomu, abychom za stolem seděli osm hodin denně. Lidské mozky se vyvíjely v pohybu, kdy člověk běžně ušel až dvacet kilometrů denně. Je mnoha pokusy dokázáno, že cvičení podporuje mozkovou činnost a tedy sportovní typy mají oproti takzvaným gaučákům nejen lepší zdraví, ale také paměť. Většinou se shodují na tom, že bychom měli minimálně 4 hodiny týdně věnovat pohybu. Nezáleží na tom, jestli budete mučit tělo v posilovně nebo půjdete na procházku se psem, každý pohyb se počítá!

2. Zzzzzz….

Dopřejte si dostatečně dlouhý spánek. Nedostatek spánku způsobuje výrazný úbytek kognitivních schopností. Ale pozor, zase to nepřehánějte! Dospělý člověk by neměl spát více jak 8 hodin denně a ani pro někoho oblíbený krátký odpolední spánek není úplně doporučovaný, jelikož podle některých výzkumů zvyšuje riziko infarktu. Ideální je chodit si lehnout před 23 hodinou, jelikož spánek do půlnoci bývá nejkvalitnější, a vstávat před 7 hodinou. Když si na tento rytmus zvyknete, velmi rychle se ucítíte mnohem lépe!  

3. Přemýšlejte nad tím, co jíte

Zdravou a vyváženou stravou, která obsahuje méně tuků a hodně zeleniny, posílíte své myšlení, paměť i úsudek. Zkuste si udělat takový malý projekt v následujících deseti dnech. Úkolem je vydržet nic nejíst po 8 hodině večerní. Zkuste se nevymlouvat, že to nevydržíte a že máte ještě na něco malého chuť. I já jsem to před více než 2 lety zavedl do svého životního rituálu. Velmi rychle uvidíte, že se budete po několika dnech cítit mnohem lépe, ráno budete vyspalí i po méně hodinách spánku. Když si dáte večer jídlo, zatěžujete tak organizmus trávením, na které musí v průběhu spánku vydat velké množství energie, a logicky se pak necítíte ráno odpočatí. A ten kdo vydrží, určitě nám napište reakci pod článek. Třeba jen jednu větu, jak jste se cítili. 

4. Buďte aktivní a soustředění!

Zůstat aktivní je pro zachování dobré paměti i v pokročilejším věku naprosto stěžejní. Vzdělávání v kterémkoliv věku pomůže snížit riziko demence. Zkuste se třeba učit cizímu jazyku nebo se přihlaste do univerzity třetího věku. Ani nejde o to, co děláte, ale jde o to být aktivní a koncentrovat se na to, co děláte. Pasivní sledování nekonečných seriálů je sice možná oblíbená zábava, ale vede k tomu, že mají lidé stále více pocit, že už si nepamatují to, co zamlada. Srovnávají se ale s dobou, kde se většinou aktivně něco učili – na maturitu, na zkoušky, cizí jazyky. Tím pádem pravidelně „posilovali“ svůj mozek a měli tak zcela objektivní pocit, že si vše pamatují lépe. Takže vypnout seriál a hurá do studia nového jazyka!  

5. Trénujte paměť

Křížovky nebo hraní pexesa s vnoučaty nejsou špatné pro trénování paměti. Ale daleko účinnější a zábavnou variantou je procvičovat paměť na našem portále www.trenujpamet.cz. Zkuste si dvakrát nebo třikrát týdně zkusit systém spojování, potrénovat dvojice slov nebo transformování. Je to ideální možnost jak rozhýbat mozkové závity, zároveň rozvíjíte svojí fantazii a ještě trénujete koncentraci, protože na rozdíl od křížovky, kterou můžete luštit i se zapnutými zprávami, protože jste jich už vyluštili stovky a děláte to tak trochu automaticky, na naše cvičení na Trénujpaměť.cz se musíte soustředit!

Diskuse1

#1 | Reagovat Vašek Rosenkranc napsal(a) ve čtvrtek 18. července 2019, 09:40:

Dobrý den,jsem touto metodou naprosto nadšen. V blízke době si pořídím Vaši aplikaci 2000slovíček zdarma až na ni budu mít peníze��. Možná se přihlásím i na osobní setkání do Vašeho kurzu. Děkuji za možnost si vylepšit paměť,která mě vážně zlobí ��. Potvora... A ještě mám dotaz na pana Poka... Pane Poku mám dojem,že jsme se potkávali cca před 20 lety ve fitness Tyran v Podolí. Nechodil jste tam cvičit? Nebo fitness Jofi v Ládví? Pracoval jsem tam jako instruktor. Pokud ano budu velmi šťastný když se s ,,Tebou,, opět shledám. A když ne,tak se budu tešit pane Poku na naše první setkání.
S pozdravem Václav Rosenkranc mail: vaclavrosenkranc@seznam.cz


Přidejte vlastní názor:

Nejbližší kurzy

  • Chtěli byste věnovat originální dárek, který zůstane na celý život?

    Darujte kurz Školy paměti!

    Koupit kurz jako dárek

Chtěli byste se naučit 100 a více slovíček za méně než hodinu? A mít je navždy uložená v paměti?

Aplikace 2000 SLOVÍČEK

Učte se cizí slovíčka pomocí vtipných a absurdních příběhů. Půjde vám to lépe, bude vás to bavit a zapamatujete si je už navždy.

Tajemství dobré paměti

7 praktických ukázek, jak si okamžitě zlepšit paměť o 100 %