Učení nemusí být mučení aneb jak správně opakovat

Autor: Lucie Loskotová Publikováno 21.6.2014 1 komentářů

Učení nemusí být mučení aneb jak správně opakovat

V 19. století německý vědec Hermann Ebbinghaus odhalil jeden z nejdepresivnějších faktů v historii vzdělávání. Lidé během 30 dní obvykle zapomenou 90 procent z toho, co se naučili. Další výzkumy dokonce ukazují, že bez opakování zapomínáme až 80% informací už během jednoho dne po učení. Špatný postup během studia a nesystematické, často dokonce zcela chybějící opakování je do značné míry důvodem, proč si tak málo pamatujeme.

Většina z nás dělá klasickou chybu, prvních dvacet minut nás učení příliš nebaví, nemůžeme se do toho zkrátka dostat. Po padesáti minutách nám začíná připadat, že nám to jde lépe a pokračujeme bez přestávky dál. To je ale právě chyba! To, že něčemu rozumíme a snadno se nám studuje, ještě zdaleka neznamená, že to automaticky udržíme v paměti.

Výzkumy ukazují, že samotný vrchol pamatování je dosažen několik málo minut po ukončení studia. Proto je třeba podle toho přizpůsobit i první opakování, které by měli udělat již do 10 minut. Funkcí opakování je uspořádat a vštěpovat si nově přijaté informace do paměti. Tohle opakování nedělá ale téměř nikdo! Přitom nejde o nic časově náročného, jde jen o jakési shrnutí. O kolik lepší víc bychom si byli schopni zapamatovat, kdyby učitelé v závěru hodiny udělali menší rekapitulaci hlavních informací. Hodně naučených informací zachráníme již tím, že si po přednášce či prezentaci jen projdeme naše poznámky.

Další opakování bychom pak měli udělat do 24 hodin, další pak do týdne, případně do jednoho měsíce, podle toho jak si potřebujete informaci zapamatovat. Je vždy zajímavé porovnávat lidi, kteří pravidelně opakují, s těmi, kteří považují opakování za něco nepodstatného. Ti, kteří neopakují, neustále ukládají nové informace, které velice rychle opět zapomínají. Studium se stane čím dál komplikovanějším a stane se spíše noční můrou.

Stejně jako sport procvičí vaše tělo, používání mentálních technik zase váš mozek! Uvolňujeme své kreativní myšlení a odhalíme neuvěřitelné možnosti našeho mozku, zažijeme příval sebevědomí. Dříve pracné vstřebávání znalostí může být zábavné, inspirativní a obohacující.

Diskuse1

#1 | Reagovat Taraban napsal(a) v úterý 2. dubna 2019, 21:00:

Každý člověk je individualita , a pro každého člověka a i proces uložení informace do pamětí je také individuální !!!
Například často při studie jsem připravoval tzv. „taháky“ , ale téměř nikdy (možná 1x-2x) taháky jsem nevyužil,
ale vždy jsem na 85% pamatoval co, kde a jak jsem měl napsáno v taháku !!! Byla to metoda na 85-90% účinná.


Přidejte vlastní názor:

Nejbližší kurzy

  • Chtěli byste věnovat originální dárek, který zůstane na celý život?

    Darujte kurz Školy paměti!

    Koupit kurz jako dárek

Chtěli byste se naučit 100 a více slovíček za méně než hodinu? A mít je navždy uložená v paměti?

Aplikace 2000 SLOVÍČEK

Učte se cizí slovíčka pomocí vtipných a absurdních příběhů. Půjde vám to lépe, bude vás to bavit a zapamatujete si je už navždy.

Tajemství dobré paměti

7 praktických ukázek, jak si okamžitě zlepšit paměť o 100 %