Jak se učit aneb víte jaký jste učební typ?

Autor: Jitka Štrachová Publikováno 12.1.2017

Jak se učit aneb víte jaký jste učební typ?

Rok 2016 je již definitivně za námi a my vám ještě dodatečně přejeme, aby pro vás byl letošní rok úspěšný a bylo v něm dostatek prostoru také pro vás samotné a váš osobní růst. Mnozí z vás jste si možná při příležitosti příchodu nového roku stanovili různá předsevzetí. Pokud se některé z nich týkalo naučení se čehokoliv, zbystřete a přečtěte si náš článek, kde se tentokrát podíváme na to, jaký jste učební typ a jaký postup byste tedy měli při učení volit.

Každému z nás totiž vyhovuje trochu jiný styl učení, někdo si lépe pamatuje informace, které si poznamená a barevně zvýrazní, dalšímu se naopak nejlépe vybavují informace odposlouchané. Odborníci rozdělují dva hlavní studijní typy: vizuální a auditivní. Často k němu přidávají ještě typ kinestetický.

Zkuste si nejprve určit, který učební typ jste právě vy a který způsob učení je pro vás optimální. U naprosté většiny lidí samozřejmě dochází k prolínání studijních typů, vždy je však jeden z typů o něco dominantnější a ty ostatní jsou doplňkové. Zkuste si teď odpovědět na následující otázky:

Znáte texty svých oblíbených písní?

Napadá vás nějaký reklamní slogan?

Pamatujete si z dětství nějakou říkanku nebo básničku?

Zapamatujete si z dovolené v cizině některá slovíčka?

Velmi zjednodušeně se dá říci, že pokud u vás převažují spíše odpovědi „ano“, „hodně“, „pamatuji“ – jste spíše auditivní typ. Pokud byste odpověděli spíše „žádné“, „nic mě nenapadá“, „spíše ne“ – budete se blížit vizuálnímu typu.

POTŘEBUJI TO SLYŠET

Lidé, u kterých dominuje auditivní typ učení, potřebují informace, které si mají zapamatovat, především slyšet. Vyhovuje jim učení z poslechu přednášek nebo konverzační hodiny. Nedělá jim problém naučit se básničku či písničku a dobře si pamatují jména lidí, kteří se jim představili. Většinou se jedná o zdatné vypravěče příběhů či vtipů.

Tipy pro vás:

Pozorně poslouchejte, během přednášek si výklad nahrávejte a poté jej poslouchejte, o naučeném diskutujte s ostatními a zkuste jim látku svými slovy vysvětlovat. Při učení si nahlas opakujte, při studiu jazyků sledujte filmy v původním znění a poslouchejte texty cizojazyčných písniček.

POTŘEBUJI TO VIDĚT

Pro lidi s vizuálním typem učení je nejdůležitější to, aby přijímané informace viděli. Nejlépe si tedy pamatují informace, které si přečtou nebo které si představí či logicky odvodí. Mnohem lépe se jim vybaví něčí obličej než jeho jméno. Po zhlédnutí filmu si vzpomenou i na drobnější detaily snímku, nemají však ponětí o tom, jaká hudba ve filmu zazněla. Stejně tak jim nedělá problém vybavit si, jaké měl přednášející oblečení nebo účes, bohužel již nevědí, jakou látku vykládal.

Aby lidé, u kterých převažuje tento typ učení, pochopili určitou problematiku, je pro ně nezbytné si ji představit. Upřednostňují práci s obrázky, tabulkami, grafy či barevným zvýrazněním. Při učení potřebují mít podklady dobře zorganizované a je pro ně důležité eliminovat všechny rušivé elementy jako je například nepořádek na pracovním stole.

Tipy pro vás:

Pozorně čtěte informace, používejte barevné značení, vytvářejte si tabulky a obrázky, mentální mapy, sledujte výuková videa a v neposlední řadě si vytvářejte paměťové obrazy.

POTŘEBUJI SI TO VYZKOUŠET

Lidé s tzv. kinestetickým typem učení potřebují být při učení v pohybu. Nejlépe se učí, když si vše mohou sami vyzkoušet. Ideální je pro ně asistovat například při pokusech či se účastnit scénky popisující probíranou látku. Pro lidi s tímto typem učení je běžné, že jsou tak trochu nesoustředění, často se houpají na židli, poklepávají si nohou a při vyprávění živě gestikulují. Potřebují, aby přijímané informace byly záživné, jelikož suchá data jsou pro ně nezajímavá.

Tipy pro vás:

Snažte se nově naučené informace co nejdříve aplikovat, pokud máte potřebu při učení chodit – choďte, vytvářejte si interaktivní výukové materiály jako například cizojazyčné pexeso nebo zábavné prezentace. Kreslete si schémata, myšlenkové mapy, zkuste si učené nezáživné informace zdramatizovat či jim dodejte „šťávu“ tím, že je převedete do běžného života.

A jak je to s paměťovými technikami?

Tak co, poznali jste se v některém ze studijních typů? Jestli ne, neházejte flintu do žita, pamatujte si, že optimálnímu učení napomáhá především použití vhodné memorovací techniky. Dobrou zprávou je, že když vědci různé studijní typy testovali, zjistili, že paměťové techniky jsou vhodné pro všechny bez rozdílu. Jakýkoli handicap, který můžete pociťovat jako více auditivní či vizuální typ je možné pomocí paměťových technik přelstít :-).

Vzhledem k tomu, že většina lidí má v sobě část každého ze zmiňovaných typů, téměř zázračný efekt paměťových technik tkví také v tom, že kombinují vše, co jednotlivým typům vyhovuje. Právě toho využíváme i v naší připravované aplikaci na učení slovíček 2000slovicek.cz. Jak již víte z našich článků, paměťové techniky jsou postaveny na představivosti a převádění nezáživných informací do obrazů. V tomto si jistě bude libovat vaše více vizuální část. Jednotlivé obrázky je dobré doplnit i zvuky, které jakoby jste slyšeli ve své hlavě – to je něco pro vaši auditivní část. Na své si ale přijde i část kinesteticky zaměřená – při vytváření mentálních obrazů je důležitý právě pohyb. Obrazy by se měly hýbat, hýřit barvami, být dostatečně absurdní a zábavné, aby se staly záživnými i pro jedince, kteří si při studiu potřebují ideálně vše prožít a vyzkoušet.

Doufáme, že jsme vám dnes maličko poradili, jak proces učení zkvalitnit a že budete v novém roce memorovat o sto šest!

Diskuse

Buďte první, kdo se podělí o svůj názor!

Přidejte vlastní názor:

Darujte dobrou paměť

Už máte dárky na Vánoce? Máme pro Vás tip - darujte svým blízkým dobrou paměť!

Nejbližší kurzy

  • Kurz cizích jazyků

    26. ledna 2019 - 27. ledna 2019, Praha

    OBSAZENO

  • Základní kurz

    9. února 2019 - 10. února 2019, Praha

    OBSAZENO

  • Základní kurz

    23. února 2019 - 24. února 2019, Brno

    POSLEDNÍ 3 VOLNÁ MÍSTA


    Více o kurzu Přihlásit se

  • Kurz cizích jazyků

    9. března 2019 - 10. března 2019, Brno

    POSLEDNÍ 3 VOLNÁ MÍSTA


    Více o kurzu Přihlásit se

  • Kurz cizích jazyků

    30. března 2019 - 31. března 2019, Praha


    Více o kurzu Přihlásit se

  • Základní kurz

    13. dubna 2019 - 14. dubna 2019, Praha


    Více o kurzu Přihlásit se