Restart paměti

Autor: Jakub Pok Publikováno 8.6.2020

Restart paměti

Poslední měsíce pro nás všechny byly tak trochu zkouškou. Změnily se nám nejen plány, ale kompletně i náplň dne, vlastně tak trochu celý život. V době karantény se všude vyrojila spousta rad a tipů, co dělat s volným časem a jak na sobě konečně zapracovat. Cvičit každý den hodinu jógu, naučit se hrát na kytaru nebo háčkovat, naučit se mandarínsky a tak podobně. 

Ale buďme k sobě upřímní, kdo z nás to udělal? Možná na vás padla menší či větší deprese, že je vlastně všechno trochu zbytečné. Bojovali jste každý den s demotivací a spíše všechno odkládali na později? Nejste v tom sami! Přiznejme si, že většina z nás maličko zlenivěla a trávila možná příliš mnoho času před televizí nebo s mobilem v ruce. Nemáte teď pocit, jako by vám mozek fungoval p o m a l e j i ? No aby taky ne, jsme zvyklí fungovat v určitém tempu, mít kolem sebe neustále hodně podnětů, kdy náš mozek každý den zpracovává tisíce nových informací. Když tomu tak ale není, je to podobné jako se svaly v době karantény – zakrní.

Je třeba říci dost! Pojďte si udělat takový RESTART PAMĚTI! 

KROK 1: SÍLA JE V SOUSTŘEDĚNÍ 

Zkuste nejprve zapracovat na soustředění. Říkáte si, co má koncentrace společného s pamětí? Budete se možná divit, ale je to naprostý základ. Když se na něco nesoustředíte, nemůžete si to ani pamatovat. Můžeme si to ukázat na úplně klasickém příkladu.

Spousta lidí si stěžuje, že pořád někde hledají klíče a tvrdí, že vždycky zapomenou, kam je dávají. Neházejte to ale na paměť, ta za to nemůže! Pokud se nekoncentrujete na to, co právě děláte, nemůžete si ani pamatovat, kam jste dali klíče. Zafunguje naprosto jednoduchá rada. Zkuste si při odkládání říct nahlas: „Dávám klíče na botník,“ často to pomůže.

Úspěch spočívá v tom, začít se více soustředit na to, co právě děláte. Pomůže, když odložíte mobil, který neustále ruší naši pozornost, a vyčleníte si čas, kdy budete na telefonu, zkontrolujete maily nebo se podíváte na to, co potřebujete. Lépe vám pak půjde se soustředit a vědomě prožívat všechny aktivity, co zrovna děláte. Brzy zjistíte, že zvýšená koncentrace vám pomůže si lépe pamatovat a být pohotovější.

KROK 2: ROZHÝBEJTE TĚLO

Druhý krok také zdánlivě nemusí souviset s pamětí. Ale jen zdánlivě! Mozek potřebuje pohyb – tedy potřebuje, abychom se hýbali. Pokud jste měli v poslední době pohybu méně, tak můžete mít opravdu pocit jakoby se i váš mozek zpomalil. Profesor Medina ve své knize Pravidla mozku tvrdí, že z pohledu evoluce se naše mozky vyvíjely v pohybu a lidé denně ušli několik kilometrů. Nejsme uzpůsobeni k tomu, abychom celý den seděli, ať už v kanceláři nebo doma.

Cvičení prokazatelně posiluje mozkovou činnost a potvrzují to i experimenty, kdy skupina povalečů začala cvičit a  tím se zlepšily i jejich kognitivní schopnosti. Nemusíte se hned trápit v posilovně, váš mozek ocení i půl hodiny jakéhokoli aerobního cvičení několikrát týdně. 

KROK 3: ROZHÝBEJTE MOZEK

Tak a teď už potřebujeme rozhýbat jen paměť! Už je vám asi jasné, že u televizního seriálu to nebude. Ani luštěním křížovek se mozek „nezapotí“ tak, jak bychom chtěli. Potřebujeme, aby mozek pracoval tak, že budeme zapojovat obě mozkové hemisféry. Děje se to mimochodem třeba i při žonglování. Pokud jste někdy žonglovali, možná jste si všimli, že je to velmi dobrý trénink koncentrace, protože pokud se snažíte udržet ve vzduchu tři míčky, opravdu nemáte čas myslet na cokoli jiného. Možná jste také měli pocit, jakoby to bylo přímo „fyzicky namáhavé“ pro váš mozek. A to je právě ono, potřebujeme jinou aktivitu, kde zapojíme obě hemisféry.

Mozek rád zpracovává zajímavé věci, lépe si pamatujeme něco absurdního, bláznivého, vtipného nebo třeba nechutného. Díky emocím si zkrátka pamatujeme lépe a na tom jsou postaveny paměťové techniky. Nutí nás se koncentrovat. Když používáte paměťové techniky v každodenním životě, neustále zapojujete obě části mozku a tím ho cvičíte. Postupně se zlepší vaše soustředění, zrychlí se vám reakce a budete si celkově pamatovat vše lépe. Pocit, že vám mozek jakoby měkne nenávratně zmizí a vystřídá ho pocit, že se svou nově „naspeedovanou“ pamětí zvládnete cokoli. 

Myslíte, že není možné zapamatovat si balíček po sobě jdoucích karet, deset telefonních čísel nebo třeba jmen a obličejů? A pokud ano, tak to zvládne jen pár jedinců s fotografickou pamětí? Není tomu tak, můžete to být i vy se svojí pamětí, o které možné teď trochu pochybujete. Je jen potřeba vědět, jak na to a hlavně věřit tomu, že to můžete dokázat. Zkuste si párkrát týdně ideálně po ránu nakliknout náš tréninkový portál www.trenujpamet.cz, který máme stále pro všechny zdarma. Tam máte spoustu možností, jak si paměť potrénovat.

Začněte na počátku spojováním pojmů. Paměťové techniky jsou postaveny na tom, jak funguje naše paměť, takže do spojování zapojte co nejvíce fantazie, emocí a barev. Můžete postupovat dál a trénovat třeba čísla nebo právě jména. Možná ale už teď tušíte, že sami doma s trénováním paměti nezačnete a potřebujete trochu více motivace? Tak to máme dobrou zprávu - konečně jsou zpět i naše živé kurzy Školy paměti! Zaručeně se vám bude po dvou dnech trénování paměti na kurzu z hlavy kouřit, určitě se jako vždy hodně nasmějeme a nebude chybět ani zmíněné žonglování ☺! Na červnových kurzech už je jen pár volných míst, takže s přihlášením neváhejte. Budu se těšit, bezva atmosféra našich kurzů už mi hodně chyběla!

Diskuse

Buďte první, kdo se podělí o svůj názor!

Přidejte vlastní názor:

Nejbližší kurzy

  • Chtěli byste věnovat originální dárek, který zůstane na celý život?

    Darujte kurz Školy paměti!

    Koupit kurz jako dárek

Chtěli byste se naučit 100 a více slovíček za méně než hodinu? A mít je navždy uložená v paměti?

Aplikace 2000 SLOVÍČEK

Učte se cizí slovíčka pomocí vtipných a absurdních příběhů. Půjde vám to lépe, bude vás to bavit a zapamatujete si je už navždy.

Tajemství dobré paměti

7 praktických ukázek, jak si okamžitě zlepšit paměť o 100 %