Seriál NAUČTE SE UČIT: Jak se učit názvy chemických prvků?

Autor: Škola paměti Publikováno 21.11.2019 8 komentářů

Seriál NAUČTE SE UČIT: Jak se učit názvy chemických prvků?

Uvědomili jste si někdy, že nás vlastně většinou nikdo neučil, jak se učit? Ve škole i v práci se na nás valí spousta nových informací, které je potřeba si zapamatovat. Každý druhý účastník kurzů Školy paměti si postěžuje, že většinou jen slýchal, co je potřeba se naučit, ale nikdo mu neporadil, jak na to jít. A jeho dětem taky ne. Proto jsme se rozhodli vytvořit pravidelný seriál NAUČTE SE UČIT. Po našem článku k českému pravopisu Pravopisně bez „vyjímek“ jste nám psali, že byste seriál s podobnými tématy uvítali. Tak tady je :-) A začneme pěkně zostra - chemií!!

Dnes si posvítíme na periodickou tabulku prvků a na pomoc si samozřejmě vezmeme paměťové techniky!  Každý chemický prvek má značku, která vychází z jeho latinského názvu. Pro běžné potřeby studentů nechemicky zaměřených škol by mělo postačit znát značku prvku. S technikou se ale samozřejmě můžete naučit i kompletní latinský název.  Říkáte si, k čemu vám to bude, když studentská léta jsou již za vámi? Jednak je to další způsob, jak svou paměť procvičovat. Následujícími vychytávkami zároveň můžete ulehčit učení svým dětem či vnoučatům, a to je dobrá motivace, ne?

V periodické tabulce jsou prvky, jejichž značka odpovídá českému názvu prvku jako třeba helium (He) či brom (Br).  S těmi je to jednoduché a zvládneme je bez pomůcek. Nejvíce prvků má ale značku, kterou z českého názvu nelze jednoduše odvodit. Pro ty si tedy musíme vytvořit paměťové háčky. Jelikož máme každý rozdílné znalosti na poli chemie, neexistuje žádný univerzální návod, jak pomůcky tvořit. Podstatné je, aby nám zaručily pevné spojení názvu prvku s jeho značkou. Vytvoříme si fantazijní příběhy, které nám pomohou si značky prvků zapamatovat. Vše je třeba si co nejživěji představit.

Příběhy mohou vypadat třeba následovně:

Cu - měď: Z MĚDĚNÉHO okapu se na vás sype CUkr.

Al - hliník: HLINÍK se odstěhoval do Humpolce obalený v ALobalu.

Sn - cín: CÍNOVÉ vojáčky roztavíte a dáte si je k SNídani.

Fe- železo: Kovář se spálí o žhavé ŽELEZO a zranění si začne novat. 

Cr - chrom: CHROMOVANÉ blatníky při jízdě dělají CRrrr. 

As - arzén: Císař otrávil svého soupeře o trůn ARZÉNEM a sám si dal ASpirin, aby ho z toho nebolela hlava. 

Hg - rtuť: RTUŤ v teploměru naředíte parfémem HuGo Boss, aby teploměr příjemně voněl. 

Au - zlato: Zloděj vám vytrhne ZLATÝ zub a vy se zmůžete jen na hlasité „AUuuuu“.

O - kyslík: KYSLÍKOVOU bombu potápěči prokousne rozzuřený Okoun. 

Pokud vaše chemické znalosti nedovolují vytvořit kontext, který by odpovídal skutečnému využití prvku,  vycházejte z toho, co v názvu slyšíte. Třeba takový ANTIMON zní jako ANTIMONopolní úřad. Příběh pak může vypadat takto:

Sb - Antimon: ANTIMONOpolní úřad rozebrali a odvezli do SBěru.

A teď kraťoučký testík!

Z MĚDĚNÉHO okapu se na vás sype ....

HLINÍK se odstěhoval do Humpolce obalený v ....

CÍNOVÉ vojáčky roztavíte a dáte si je k ....

Kovář se spálí o žhavé ŽELEZO a zranění si začne …. 

Císař otrávil svého soupeře o trůn ARZÉNEM a sám si dal …, aby ho nebolela hlava. 

RTUŤ v teploměru naředíte parfémem … Boss. 

Zloděj vám vytrhne ZLATÝ zub a vy se zmůžete jen na hlasité „….“

KYSLÍKOVOU bombu potápěči prokousne rozzuřený …. 

A nakonec ANTIMONOpolní úřad rozebrali a odvezli do ….

Tak a máme to za sebou. Toto byla malá ukázka toho, jak si ukládat značky prvků jiným způsobem než biflováním. Samozřejmě ve výsledku nebude třeba, abyste si vytvářeli paměťový háček pro všechny prvky, spousta vám jich do hlavy „naleze“ samovolně. Vždycky je ale dobré znát návod, jak si s těmi problematickými poradit, co myslíte? Pokud by vás zajímala i pokročilejší látka, můžete si přečíst náš článek o ukládání chemických vzorců.

Dejte nám do komentářů pod článkem nebo na Facebooku vědět, jaké pomůcky jste si pro prvky vytvořili vy a jaká další témata, nejen s chemickou tematikou, byste v seriálu Naučte se učit uvítali. 

Vaše Škola paměti

Diskuse8

#4 | Reagovat Hana Kožnárková napsal(a) v neděli 8. prosince 2019, 19:27:

Dobrý den, přijde mi to úsměvné, každý chemik a myslím, že i všichni studenti SŠ znají ty básničky na Periodickou soustavu, jednu z nich uvedla paní Dana. Je jich spousta a pamatují se podstatně lépe než to, co píšete. Obecně princip těchto technik funguje, jen proč vymýšlet vymyšlené ��. Přeji pěkný večer.


Škola paměti zareagoval(a) v neděli 8. prosince 2019, 20:00:

Děkujeme za reakci, máte pravdu, existuje spousta pomůcek. Většina ale pomáhá s pořadím prvků. Toto je ukázka, jak si zapamatovat značky prvků. Když student nebude vědět, jaké prvky se pod "MaGdou BĚžící CAňonem, SRážející BAnány RÁdiem" nacházejí, bude mu pomůcka k ničemu. Obecně ale u všech našich návodů platí, že se jedná o ukázku použití technik - pokud čtenáři s pamatováním daných informací problém nemají, pak je samozřejmě zbytečné, aby "na sílu" využívali naše návody :-)


#3 | Reagovat Dana napsal(a) v úterý 3. prosince 2019, 07:11:

Dobrý den, asi mi taky nesedí příběhy, neboť jsou moc dlouhé. Ale souhlasím se "školou paměti", že každému sedí jiná mnemotechnická pomůcka. Manžel si např. také pamatuje periodickou tabulku (kdysi ji uměl celou, nyní už jen část) pomocí "nápovědy". Zde nabízím její část: BĚžela MaGda CAňonem, SRážela BAnány RAdiem... atd. Tímto způsobem se ji naučil celou. Takže jak je známo - každému vyhovuje něco jiného a není špatné nabídnou . a vyzkoušet různé tipy. Díky za to :-)


Škola paměti zareagoval(a) v úterý 3. prosince 2019, 10:49:

Děkujeme za názor, Dano. Přesně tak, každému vyhovuje něco jiného a nemá smysl, aby se tlačil do něčeho, co mu nesedí. Zároveň vždy platí, že vlastní příběh (pomůcka, vychytávka) je nejlepší :-)


#2 | Reagovat Jan napsal(a) v úterý 3. prosince 2019, 05:38:

Nemuzu si pomoct, ale prijde mi kontraproduktivni si plnit hlavu nesouvisejicimi a casto nesmyslnymi pribehy namisto toho, abychom se snazili pochopit pravou podstatu veci. A to zejmena u prirodnich ved, ktere "davaji smysl".
Myslim, ze u fyziky, chemie, atd. by mel clovek snazit porozumet podstate a ne se pomoci ruznych pomucek nebo bez nich jen nabiflovat fakta a nazvy. To je k nicemu.


Škola paměti zareagoval(a) v úterý 3. prosince 2019, 10:28:

Děkujeme za Váš příspěvek, Jane. Souhlasíme s Vámi v tom, že některé informace se nemá smysl učit pomocí paměťových technik. Rozhodně je ale vždy dobré, aby lidé znali návod, pomocí kterého se mohou efektivně učit to, co snadno odvoditelné není - což platí pro velkou část názvů (hlavně latinských).


#1 | Reagovat vasek napsal(a) v sobotu 30. listopadu 2019, 04:18:

asi jsem blbec ale vsechny prvky si proste pamatuju, nejspis bych zapomel vsechny pribehy.


Škola paměti zareagoval(a) v pondělí 2. prosince 2019, 10:28:

Děkujeme za reakci, Vašku, každému se zkrátka pamatuje dobře něco jiného. Pokud si značky prvků pamatujete, pak si příběhy k nim představovat samozřejmě nemusíte. Toto je návod pro ty, kterým značky prvků ne a ne zůstat v paměti.


Přidejte vlastní názor:

Nejbližší kurzy

  • Chtěli byste věnovat originální dárek, který zůstane na celý život?

    Darujte kurz Školy paměti!

    Koupit kurz jako dárek

Chtěli byste se naučit 100 a více slovíček za méně než hodinu? A mít je navždy uložená v paměti?

Aplikace 2000 SLOVÍČEK

Učte se cizí slovíčka pomocí vtipných a absurdních příběhů. Půjde vám to lépe, bude vás to bavit a zapamatujete si je už navždy.

Tajemství dobré paměti

7 praktických ukázek, jak si okamžitě zlepšit paměť o 100 %