Jak si zapamatovat zapsané poznámky z přednášek? Máme pro vás pár tipů!

Autor: Škola paměti Publikováno 19.11.2015

Jak si zapamatovat zapsané poznámky z přednášek? Máme pro vás pár tipů!

Minulý týden jsme vám dali několik tipů, jak si napsat dobré a přehledné poznámky z přednášek nebo pracovních prezentací. Zároveň jsme vás zaměstnali domácím úkolem - připravit si krátkou paměťovou cestu o několika bodech. Budeme ji dnes potřebovat, takže pokud jste si zatím cestu v hlavě nepřipravili, uděláme to nyní spolu.

Protože naším tématem jsou poznámky, přednášky a škola, zkuste si vzpomenout, jak to vypadalo nebo vypadá ve vaší škole. Je jedno, jestli to bude základka nebo vysoká. Vaše paměťová cesta pak může vypadat například takto:

1. DVEŘE (těžké, vrzající, dřevěné)
2. VRÁTNÝ (šedivý, starý, tlustý, usměvavý, dlouhovlasý)
3. AUTOMATY NA PITÍ (s džusy, kolou, plechovkami energiťáků)
4. FONTÁNKA (s pramenem růžové vody)
5. OBRAZ PREZIDENA (současný nebo kterýkoliv jiný, vybaví-li se vám lépe)
7. ŘEDITEL ŠKOLY (nebo nějaký obávaný profesor)

Cestu si v duchu projděte a poctivě představte! Čím lepší a živější vizualizace máte v hlavě, tím snazší pro vás bude si na paměťovou cestu “zavěsit” důležité body. Představte si třeba zuřícího ředitele, který je tak rozčílený, že mu nosem utíká pára. Nebo fontánku, ze které vytéká křiklavě růžová voda a valí se všude po škole. Pokud byste potřebovali ještě více tipů pro paměťové cesty, najdete je na našich stránkách v sekci Paměťové techniky nebo na portále TrénujPaměť.cz.

Dnes si ukážeme, jak si zapsané poznámky zapamatovat pomocí paměťových technik. Bylo by nejlepší, kdybyste měli vlastní poznámky. Pokud jste tedy za týden stihli nějakou přednášku nebo prezentaci, vezměte si zápisky k ruce a jdeme na to! Pokud vlastní poznámky nemáte, zkuste potrénovat s našimi vzorovými.

Všimněte si, že poznámky jsou upravené podle zásad, o kterých jsme psali minulý týden. Vypustili jsme zbytečná slova (typu “začalo”, “vztahuje se”, “souvisí”) a místo nich přidali značky. Nejdůležitější body jsme zvýraznili červenou barvou. Ty úplně nejdůležitější jsou zvýrazněné ještě podtržením.  

 

KARIBSKÁ KRIZE

- 1. ledna 1959 - převrat na Kubě
- svržena „Batistova diktatura“ (od roku 1952, kdy F. Batista provedl vojenský puč a zmocnil se vlády)
- nastala Kubánská revoluce - zvítězil Fidel Castro (dříve vězněn, poté v exilu)
- společně s Fidelem Castrem bojoval Ernesto „Che“ Guevara + bratr Raúl Castro
- Guevara následně odešel bojovat  do Latinské Ameriky (1967 popraven v Bolívii)
- na Kubě * komunistický prosovětský režim, který přežívá dodnes
- do Ameriky - mnoho emigrantů, především z vyšších kruhů (podnikatelé, obchodníci)
- americké podniky (převážně těžební společnosti a cukrovary) znárodněny – nelibost USA a následné přerušení diplomatických styků (leden 1961)
- kubánští emigranti podporovaní Spojenými státy se vylodili v zátoce Playa Giron s cílem svrhnout Castra = vylodění v „zátoce sviní“
- počítali ale s tím, že se k nim Kubánci přidají a budou bojovat proti Castrovi
- nestalo se tak a celá invaze byla zničena
- Kuba následně vydala Americe tisíc zajatců, Amerika dala odškodnění 53 milionů dolarů
- od roku 1962 Sovětský svaz budoval na Kubě rampy k odpalu raket, ke Kubě se blíží ruské lodě, ponorky => další nebezpečí jaderného konfliktu kvůli stávající blokádě americkým vojskem
- krize byla nakonec zažehnána jednáním mezi americkým prezidentem Johnem F. Kennedym a sovětským prvním tajemníkem ÚV KSČ Nikitou S. Chruščovem
- ukončení krize
- Sovětský svaz se stáhl – demontoval rakety, Spojené státy musely stáhnout své rakety z Turecka
- USA zrušily námořní blokádu ostrova, zavázaly se nepodniknout přímý útok proti Kubě

zdroj: www.dejepis.com

 

První (velmi důležitou) fázi máme za sebou. Sami můžete vidět, že jsme vybrali to nejdůležitější z důležitého. Podtrhávání a zvýrazňovaní byste měli dělat už během psaní poznámek. Doma si totiž už nebudete pamatovat, co přednášející zdůrazňoval, a přijdete o další čas hledáním. Ze zápisků nám tedy vykrystalizovalo 7 zásadních bodů. Nyní je “pověsíme” na naše záchytné body z paměťové cesty. V duchu se přeneseme (zpátky) do školy a začínáme s jednotlivými body, na které si nějakým zajímavým a legračním způsobem připojíme informace, které si potřebujeme zapamatovat:

1. Protože jste jistě četli i minulé příspěvky, víte, jak si jednoduše zapamatovat čísla. 5 je ruka a 9 had. To, že karibská krize nastala ve 20. století a že před 59 tedy bude 19, si ukládat nemusíme. Představme si první bod naší paměťové cesty - těžké vrzající DVEŘE od školy - čerstvě natřené. Vy na dveře otisknete svou ruku, vezmete za kliku, jenže v tom se z kliky stane slizký had. Přiběhne Fidel Castro, hada rozsekne mečem a zvolá “Vítězství revoluce!”.

DVEŘE: V roce 1959 (ruka a had) nastala kubánská revoluce, v níž zvítězil Fidel Castro (Castro a pokřik).

2. Představte si VRÁTNÉHO jako šarmantního Kubánce, který místo toho, aby otvíral studentům, tak na vrátnici tančí salsu. Vy se na něj rozlobíte, on řekne, že toho má dost a že odplouvá do Ameriky.  Na cestu si vezme rum Diplomatico.

VRÁTNÝ: Do Ameriky proudí velké množství emigrantů (vrátný Kubánec), nakonec jsou přerušeny i diplomatické (rum Diplomatico) styky mezi zeměmi.

3. A už jsme u AUTOMATŮ. Představte si třeba automaty na kávu, které mají poruchu a a vyteče z nich všechna káva. Káva vytvoří kávovou zátoku, z nebe spadnou malá růžová prasátka a začnou se v té spoušti rochnit. Po chvíli přijde i i vrátný, který už měl být dávno pryč, a začne se rochnit s nimi.

AUTOMATY: Kubánští emigranti (vrátný) podporovaní Spojenými státy se vylodili v zátoce sviní (prasátka se koupou v kávové zátoce) s cílem svrhnout Castrův režim.

4. A teď přichází zajímavý obraz. Představte si obrovskou FONTÁNU, ze které na všechny strany stříká růžová voda. Ve fontáně si naprosto v klidu plave bílá labuť, přijde slon a svým chobotem vypije všechnu růžovou vodu ve fontáně. Země se začne otřásat a z fontány na všechny strany začnou lítat rakety.

FONTÁNA: V roce 1962 (6 = slon a 2 = labuť) začal Sovětský svaz na Kubě budovat rampy pro rakety středního doletu.

5. V tomto bodě se nám sešli samí prezidenti. Vybavte si OBRAZ PREZIDENTA  Zemana, který Kennedy strhne ze zdi a chce s ním utéct. Jenže přijde Chruščov, začnou se o něj přetahovat. Zjistí, že to k ničemu nevede, domluví se a každý si vezme jednu půlku.

OBRAZ PREZIDENTA: Pozitivní vliv na vývoj krize měla jednání mezi prezidentem J. F. Kennedym a prvním tajemníkem ÚV KSČ Nikitou Chruščovem.

6. A nakonec si představte, že do toho všeho přiběhne nasupený ŘEDITEL ŠKOLY a do školního rozhlasu zakřičí: “Krize zažehnána, opakuji, krize zažehnána!”

ŘEDITEL ŠKOLY: Krize byla ukončena, Sovětský svaz se stáhl a USA zrušily námořní blokádu.

Řekněte, není to učení z poznámek nakonec zábava? :-)

Diskuse

Buďte první, kdo se podělí o svůj názor!

Přidejte vlastní názor:

Nejbližší kurzy

  • Chtěli byste věnovat originální dárek, který zůstane na celý život?

    Darujte kurz Školy paměti!

    Koupit kurz jako dárek

Chtěli byste se naučit 100 a více slovíček za méně než hodinu? A mít je navždy uložená v paměti?

Aplikace 2000 SLOVÍČEK

Učte se cizí slovíčka pomocí vtipných a absurdních příběhů. Půjde vám to lépe, bude vás to bavit a zapamatujete si je už navždy.

Tajemství dobré paměti

7 praktických ukázek, jak si okamžitě zlepšit paměť o 100 %