Aby je učení bavilo aneb jak pomoci dětem s učením?

Autor: Jakub Pok Publikováno 1.12.2020 4 komentářů

Aby je učení bavilo aneb jak pomoci dětem s učením?

Máte doma školou povinné děti a poslední dobou jste strávili hodně času učením se s nimi doma? Možná jste byli překvapeni množstvím informací, které se děti musí učit. A jak jim to šlo? Zdálo se vám, že množství vynaloženého času zdaleka neodpovídalo naučené látce? Aby také ne! Většinu z nás totiž nikdo nikdy nenaučil, JAK SE SPRÁVNĚ UČIT. Vždy pouze zanělo, kolik a čeho se máme naučit. Třeba vás u toho martyria s učením online napadlo, jestli by nebyly nějaké pomůcky, jak se učit efektivněji. Naštěstí existují paměťové techniky a není vůbec těžké si je osvojit!

Již staří Římané používali paměťové techniky, díky kterým byli schopni ohromovat publikum několikahodinovými proslovy zpaměti. Je škoda, že v průběhu staletí paměťové techniky upadly v „zapomnění“… Naštěstí v poslední době slaví tak trochu renesanci. K čemuž se u nás ve Škole paměti snažíme přispět ☺ A když už jsme u té renesance, pojďme se podívat, jak si zapamatovat třeba takovou posloupnost hlavních umělecký směrů. Neplete se vám to maličko doteď? Jak to vlastně je? Byla dřív renesance, nebo baroko?

Hlavní umělecké směry do 19. století jsou?

románský sloh
gotika
renesance
baroko
rokoko
klasicismus

Tak jdeme na to! Předpokládejme, že názvy jednotlivých stylů již známe. Teď nám jde hlavně o to, naučit se, jak jdou po sobě . Buď si můžete jednotlivé názvy dokolečka opakovat, přičemž je pravděpodobné, že následně budete s posloupností váhat. Nebo se je naučíte pořádně . Názvy stylů jsou neuchopitelné, pro paměť tedy nezajímavé, a proto s nimi neumí pracovat. Naopak velmi dobře si pamatujeme cokoli zajímavého, vtipného, absurdního nebo emotivního. Takže jednoduchý trik, jak si zapamatovat správné pořadí, je vytvořit si nějaký vtipný, dostatečně absurdní příběh, který naši paměť zaujme. Každý bude mít jinou představu, mohlo by to vypadat třeba takto:

Představte si, jak čtete obrovský ROMÁN (románský sloh). Najednou ze stránek vyskočí Karel GOTT (gotika), nasedne do svého RENaultu (renesance) a zajede si do nejbližšího BARu (baroko). Tam hraje příšerně nahlas ROCKová hudba (rokoko), tak ji vypne a pustí CD s KLASICkou hudbu (klasicismus).

Stěžejní je si příběh opravdu živě představit a ještě několikrát zopakovat. Vytvoření příběhu vám zabere jen chviličku a navíc vám ušetří spoustu času, který byste museli věnovat opětovnému učení. No a ještě se při vymýšlení pomůcek a příběhů s dětmi u učení zasmějete ☺

Pojďme si to tedy ještě jednou zopakovat:

  • Co obrovského jste četli?
  • Kdo z toho vyskočil?
  • Jakým autem odjel?
  • Kam odjel?
  • Jaká hudba tam nahlas hrála?
  • A CD s jakou hudbou tam nakonec pustil?

- románský sloh
- gotika
- renesance
- baroko
- rokoko
- klasicismus

Možná jste si mysleli, že paměťové techniky jsou jen taková legrácka, kterou můžete použít maximálně na to, jak si zapamatovat pár položek nákupu. Kdo ale techniky ovládá, může je perfektně využít při studiu dějepisu, literatury nebo zeměpisu, ale i na takové záludnosti, jako jsou chemické prvky či celé státnicové otázky.

Přesvědčit jste se mohli v množství článků na našem blogu Školy paměti. Tisíce lidí také využívají paměťové techniky pro učení slovíček. S naší aplikací 2000 SLOVÍČEK je totiž učení jazyků zábava a slovíčka zůstávají navždy v hlavě!

 

 

 

 

 

 

 

 

Diskuse4

#2 | Reagovat Sonic napsal(a) v pátek 4. prosince 2020, 06:46:

Děkuji za články. Teprve se začínám o techniky zajímat. Teď to používám s třeťákem na vyjmenovaná slova a funguje to výborně. Tady se není čeho chytit - souvislostí, logiky a navíc často dítě ta slova vůbec nezná (babyka, obyčej, příbytek), takže metody kombinujeme i na neznámá slova. Nejen, že si tak snadněji vyjmenovaná slova dítě pamatuje, ale při setkání se se slovem v textu si nemusí odříkat všechna vyjmenovaná slova (jako jsem musela já), protože se mu dané slovo hned vybaví z obrazu z absurdního příběhu, který na to máme. Super.


Škola paměti zareagoval(a) v pátek 4. prosince 2020, 14:30:

Děkujeme za takovouto zpětnou vazbu, která nás jen utvrzuje v tom, že psaní článků a rozšiřování povědomí o paměťových technikách má opravdu smysl. Věříme, že společně se synem vymyslíte i jiné oblasti učiva, na které budete techniky využívat, a učení si tak zjednodušíte :-) Přejeme vám hodně úspěchů a zábavy při učení a též i pohodový předvánoční čas!


#1 | Reagovat Týna napsal(a) ve středu 2. prosince 2020, 08:28:

My jsme se ve škole učili slohy chronologicky v dějepise. Pokud člověk ví, čím se sloh vyznačuje a propojí si to s historickými událostmi a pokrokem- např. vynález střelného prachu= nebylo třeba opevněných hradů-> začali se stavět zámky a to byl přechod od gotiky k renesanci. Tak není třeba se nic biflovat. Jako příklad paměťové techniky je to pěkné, ale v tomto konkrétním případě si myslím, že nevhodné.


Škola paměti zareagoval(a) ve středu 2. prosince 2020, 10:01:

Děkujeme za Vaši reakci, Týno, souhlasíme s Vámi, že informace je dobré se učit v kontextu. Nicméně každý student dává přednost trochu jiné oblasti vzdělání, proto se snažíme ukazovat použití paměťových technik na co nejširším spektru informací, aby si každý našel vychytávku, kterou by právě on mohl využít.


Přidejte vlastní názor:

Nejbližší kurzy

  • Darujte dobrou paměť!

    Chtěli byste věnovat originální dárek, který zůstane na celý život?

    Darujte kurz Školy paměti!

    Koupit kurz jako dárek

Chtěli byste se naučit 100 a více slovíček za méně než hodinu? A mít je navždy uložená v paměti?

Aplikace 2000 SLOVÍČEK

Učte se cizí slovíčka pomocí vtipných a absurdních příběhů. Půjde vám to lépe, bude vás to bavit a zapamatujete si je už navždy.

Tajemství dobré paměti

7 praktických ukázek, jak si okamžitě zlepšit paměť o 100 %